uusimaaseutu.fi

 
Uusimaaseutu hanke järjesti 14.10.2011 retken Erkki Kalmarin lypsykarjatilalle Laukaaseen. Tilalla tuotetaan karjanlannasta, nurmirehusta ja läheisen suklaatehtaan sivutuotteista biokaasua. Biokaasua käytetään tilan lämmön ja sähkön tuotantoon ja se on ainoa maatila Suomessa, missä biokaasua myydään autoilijoille. Maatila on energiaomavarainen. Kalmarin maatilan biokaasulaitosta esitteli Metener Oy:n Juha Luostarinen.
 

Biokaasua tuotetaan mädättämällä orgaanista jätettä. Suomessa on kummenkunta maatalouden biokaasulaitosta, joissa kaasua tuotetaan pääasiassa maatalouden lietteistä ja peltobiomassasta. Biokaasulaitoksia halutaan maatiloille lisää. Samanlaisia tavoitteita on muissakin Euroopan maissa. Esimerkiksi Tanskassa hallitus on asettanut tavoitteeksi, että vuoteen 2020 mennessä puolet maatiloilla syntyvästä lannasta menee energiantuotantoprosessiin, pääasiassa biokaasulaitoksiin.  
 
Biokaasu yllätti retkeilijät. Biokaasuun tuotanto on melko yksinkertaista ja se todella sopii maatilamittakaavan tuotantoon. Yllättävää oli miten pitkälle kehitettyä ja helppokäyttöistä biokaasutekniikka on.
 
Biokaasuautoja on eri merkkejä ja malleja kattavasti myynnissä. Myös tavallisen bensa-auton voi muuttaa bi-fuelautoksi ja dieselauton voi muuttaa dual-fuel autoksi. Auton tavaratilaan asennetaan kaasupullo ja auto toimii kaasulla tai bensiinillä, miten kuljettaja haluaa. Biokaasu maksaa 90 senttiä per ekvivalenttilitra eli bensalitraan verrattuna. Tämä on noin 40 % vähemmän kuin bensiinin hinta. Biokaasuautoista löytyy lisätietoa esimerkiksi http://www.biokaasuauto.fi/ sivuilta.


 
Kalmarin noin 35 lypsylehmän tilalle biokaasulaitos valmistui vuonna 1998. Laitoksen maksimiteho on yksi megawatti. Tilan navetasta lietelanta valuu maanalaista kanavaa mädättämöön. Lannan ravinteet on mädätysprosessin jälkeen tallessa ja lanta levitetään tavalliseen tapaan pelloille.
  
 
 
 
 
 
 

 
 
Tästä luukusta lisätään säilörehua ja läheisen
makeistehtaan jätteitä kuljettimen kautta mädättämöön.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
2000-luvulla rakennettu biokaasureaktori.
 
 
 
 
 

 
 
Jälkikaasuallas ja kaasuvarasto.
 
Vihreän sääsuojakuvun alla on 1500m3 jälkikaasuallas ja varasto, johon kaasu varastoidaan ennen käyttöä. Säiliössä oleva biokaasu on raakakaasua, jota voidaan sellaisenaan käyttää lämmön- ja sähkön tuotantoon. Tällä tilalla maatilan rakennukset lämmitettiin biokaasulla ja tilan tarvitsema sähkö tuotettiin biokaasulla.
 
 
 
 
 
 
 
Jotta biokaasua voi käyttää ajoneuvopolttoaineena, on raakakaasusta poistettava hiilidioksidi ja epäpuhtaudet. Liikennebiokaasu on yleensä paineistettua. Biokaasu ei ole erityisen räjähdysherkkää bensiiniin verrattuna.
 
 
Kuvassa biokaasun puhdistuslaitteet ovat siististi kontissa. Tämä kontti oli testattavana ennen asiakkaalle toimittamista.
 
 
 
 
Tankkausasemalla kävi vierailumme aikana Laukaan lähistöllä asuvia tankkaamassa autojaan. Tankkaaminen tapahtuu lähes samalla tavalla kuin bensa-asemilla. Tankilla käy nyt säännöllisesti noin 50 autoa, mutta kaasua voitaisiin tuottaa jopa 200 autoilijan tarpeisiin vuodessa.
 

 
 
 
 
Tankissa biokaasun paine on 200 bar. Pistoolin sijasta käytetään paineliitintä, jolla kaasu siirretään paineistettuna auton säiliöön.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
Liitin kiinni autoon ja paina tankin nappia.
Tankkaus on automatisoitu. Tankkauslasku tulee kotiin kerran kuukaudessa, samalla tavalla kuin maakaasun tankkauksessa.
 
Biokaasuautoja tuodaan Suomeen enimmäkseen Ruotsista. Autoissa on myös bensatankki. Käynnistämiseen käytetään bensaa, mutta heti käynnistymisen jälkeen alkaa kaasun kulutus. Kuljettaja voi päättää kummalla haluaa ajaa.