Nettisivuista uusi käyntikortti

Aihe Hankkeet, Yleinen, Yritys | 0
Maatilat digiaikaan #digiviljelijä

Kymmenkunta yrittäjää on kokoontunut kuuntelemaan Mediafarmin Niklas Maisin ja Oskari Virtasen esittelyä verkkosivuston hyödyntämisestä yritystoiminnassa. Yrittäjien tarpeet ovat moninaisia, ja mahdollisuuksia on todella paljon. Kilpailu näkyvyydestä verkossa on kovaa, eikä erottuminen ole helppoa. Mitä keinoja kannattaa käyttää?
Verkon voima on kiistaton ja siellä on paljon potentiaalia, mutta vähintään samassa mitassa myös haasteita. Moni yrittäjä voi myös toimia oman osaamisensa rajoilla nettisivuja suunnitellessaan. Toisaalta, jos nettisivut on teetetty ulkopuolisella markkinoinnin ammattilaisella, sivujen arkipäiväinen päivityskin voi olla haasteellista, vaikka sivut valmistuessaan olisivat todella hienot ja toimivat. Verkkosivut ovat kuin portti yrityksen ovella, siitä joko astutaan sisään tai käännytään pois.

Nörtiltä apua alkuun

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmien yleistyminen on avannut uuden sivun palvelun tilaajille. Lähdekoodi ei kuulosta helpotukselta, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että sivuja voi päivittää olematta nörtti ja sikarikas. Avoin lähdekoodi on kaikkien päivitettävissä ja ”kuka tahansa” voi asentaa sivuston pohjan webhotelliin. Webhotellin lisäksi omille sivuille on hankittava yritykselle sopiva domain, jonka valinta on hyvä miettiä huolellisesti. Domainin hankinnasta saa kattavaa tietoa Viestintäviraston sivuilta. Sieltä voi tarkistaa myös vapaat domainit. Myös ilmaiset domainit ovat nykyisin mahdollisia, mutta silloin sivunimeen kuuluu osana julkaisijan nimi, esimerkiksi ammi.wordpress.com. Yritystoiminnassa oman domainin hankkiminen on pieni, mutta järkevä kustannuserä.

Paras tulos optimoimalla

Netin käyttäjä jaksaa odottaa sivun latautumista keskimäärin kolme sekuntia. Sivun ominaisuuksien optimointi vaikuttaa ensivaikutelmaan ja käyttökokemukseen. Nämä asiat kannattaa laittaa kuntoon, sillä ne vaikuttavat paljon siihen, löytääkö asiakas nettisivuille usein, kerran vai ei koskaan. Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että sivuilla käytetään hakusanoja ja sivuille syötetään selvät sivuotsikot sekä kuvaukset sisällöstä, jotta hakukone löytää sivut. Hakukoneilla on omia suosituksiaan ja painotuksiaan ja niiden huomioiminen sivujen suunnittelussa maksaa ehdottomasti vaivan. Sanotaan, ettei minnekään ole niin helppoa piilottaa ruumista kuin Google-haun kakkossivulle. Ykkössivulle kolmen kärkeen pääseminen on myös täysin mahdollista ja tavoittelemisen arvoista. Avoimen lähdekoodin sivustot ovat tällä hetkellä hakukoneiden suosiossa ja ne huomioivat hakukoneet jo omilla toiminnoillaan. Sivujen on tärkeätä toimia monilla erilaisilla näytöillä. Jos epäilet omia nörttitaitojasi, näihinkin asioihin voi hankkia koulutusta, konsultaatiota tai ostopalvelua, eikä jäädä kakkossivulle odottamaan onnenpotkua. Avoin lähdekoodi aiheuttaa myös jatkuvan päivitystarpeen, sillä sivuston päivittäminen suojaa niitä tietoturvariskeiltä ja pitää ne toimintakunnossa. Tämä on tärkeä osa sivuston ylläpitoa ja sen voi tehdä joko itse tai ulkoistaa esimerkiksi sivujen rakentajalle. Oleellista on, että asian hoitaa taitava tekijä eikä ”joku muu”.

Oman näköistä viestintää

Nettisivuja voi käyttää yrityksen käyntikorttina, josta löytyvät tärkeät yhteystiedot, saapumisohjeet ja aukioloajat, ehkä myös tuotevalikoima. Sivut kannattaa päivittää ja tarkastaa säännöllisesti, vaikka ne olisivat vain käyntikorttina. Päivitettävää materiaalia luodessa kannattaa miettiä realistisesti paljonko aikaa ja innostusta on käytettävissä. Unohtuneet ja päivittämättä jätetyt sivut eivät anna hyvää kuvaa yrityksen toiminnasta. Blogit ja videot ovat suosittuja, mutta ne vaativat säännöllisyyttä ja aikatauluja, joista on pidettävä kiinni. Kuvin laatuun ja kokoon kannattaa kiinnittää huomiota ja jopa harkita kuvien ostoa, jos omat kuvaajan taidot eivät riitä. Luo siis itsellesi sellaiset toimintatavat, joista itsekin pidät. Sivut voivat olla vain lisä aktiiviseen somettamiseen tai some voi olla kanava, jossa jaetaan aktiiviset blogijulkaisut. Oleellista on keskittyä miettimään, mitä haluan tiedottaa ja kenelle ja luoda näistä lähtökohdista viestinnän kokonaisuus, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita.

 

Lisätietoa Maatilat digiaikaan hankkeen järjestämästä koulutuspäivästä:

Nettisivut, blogit, hakukoneoptimointi ja erilaiset portaalit markkinointikanavana 17.10.2017
Osaamistaso: Aloittelija, et tarvitse profiilia mihinkään some-kanavaan tai edes nettisivuja

Tavoite: Koulutuspäivän jälkeen osallituja ymmärtää miten omat nettisivut kannattaa rakentaa, kuinka paljon niihin kannattaa panostaa, miten tehdään hakukoneoptimointia, mitä valmiita pohjia on olemassa ja kuinka portaalit toimivat yhteismarkkinointikanavana.

Päivästä vastasivat: Niklas Maisi ja Oskari Virtanen, MediaFarmi OY

Paikka: Sannäsin Kartano, Porvoo
linkki videoon tulee myöhemmin

 

Maatilat digiaikaan, minusta #digiviljelijä –hanke

Hankkeen tavoitteena on lisätä markkinointiin ja viestintään liittyvää osaamista, eritysesti some-välineiden, digitalisen markkinoinnin ja myynnin osa-alueilla. Kohderyhmänä ovat uusmaalaiset tuottajat, maataloustuotteiden jalostajat, kaupan pitämisen alalla toimivat pienet ja keskisuuret yritykset sekä tämän alan hanketyöntekijät, neuvojat ja maaseutu-alueiden kehittäjät.
Hanketta rahoittaa Uudenmaan ELY-keskus, Manner-Suomen maaseuturahaston määrärahoista.
Järjestämme eri aiheisia koulutuspäiviä liittyen digitaliseen markkinointiviestintään, some-välineiden hallintaan sekä liiketoiminnan kehitykseen digitalisten välineiden avulla. Tutustu koulutustarjontaamme ja kehity #digiviljelijäksi.

Tukimuoto: Kehittämishanke
Toimenpide: Koulutus ja tiedonvälitys
Alatoimenpide: 1.1 Ammatillinen koulutus ja tietojen hankkiminen
Kokonaisrahoitus: 160 000 euroa