Utveckla ditt företag med geocaching

Aihe Hankkeet, Yleinen @sv

Geocaching är en utomhusaktivitet där man gömmer och letar efter skatter, geocacher, med hjälp av en app på sin smarttelefon. Geocaching är gratis och vem som helst kan göra det, när som helst och var som helst. Det behövs en smartphone, en registrering på geocaching.com och att man laddar ner en app sin telefon.

Projektet Move – Mobiilisti verkostoissa ordnade en temadag om geocaching i Ekenäs på Hotel Sea Front i slutet av april. Vår Nylandsbygd gick dit för att bekanta sig med geocaching och blev genast biten. Det är ett utmärkt sätt att komma ut i naturen, röra på sig och gnugga geniknölarna. Man kan hitta nya platser i den egna omgivningen som man inte lagt märke till tidigare. Geocaching passar barn och alla med barnasinnet i behåll, för det handlar ju om att leta efter skatter.
Antalet aktiva skattletare ökar i hela världen. Det är lätt komma i gång och man kan följa med de egna framstegen på en rankinglista. I Finland finns cirka 40 000 aktiva skattletare, största delen av dem är vuxna. Geocaching kan kombineras med andra aktiviteter i naturen, man kan till exempel gå på utflykt eller titta på fåglar samtidigt.

Vem kan ha nytta av geocaching?

Geocaching får inte användas för att marknadsföra tjänster och varor.
Men en gömma (geocache) kan placeras nära ett företag eller till exempel på ett område som är populärt bland turister. Det är en enkel aktivitet att erbjuda för besökare, de kan bekanta sig med omgivningen via trygga rutter medan de letar efter gömman. Gömmorna ska vara tillgängliga längs vägar eller stigar och man kan placera flera gömmor längs en rutt på några kilometer. Även om geocacharna är diskreta lönar det sig att fundera på var man placerar gömmorna, vill man till exempel ha skattletare på den egna gården?
En aktiv byförening kan locka fler besökare till området genom att placera ut en serie med gömmor. Samtidigt kommer besökarna högst antagligt att använda en del tjänster i byn.
Företag som ligger nära varandra kan göra en gemensam serie av gömmor. De kan marknadsföra gömmorna tillsammans och på så sätt få större synlighet och nytta. Man kan också ordna ett evenemang kring geocaching, då många samlas för att leta efter gömmor tillsammans. Ett evenemang kan till exempel handla om att städa skräp på ett område.  Direkt reklam får inte förekomma, men i samband med aktiviteterna bekantar sig deltagarna med platsen och företagen.
Gömmorna ska registreras på geocaching.com så att de syns via programmet. Gömmor som innehåller reklam godkänns inte utan i så fall måste texten skrivas om.
Det finns nätbutiker som säljer tillbehör för geocaching och de ger också tips hur man gör en bra gömma. Ju bättre gömman är planerad desto mer sannolikt är det att den blir godkänd. Företagare som sysslar med landsbygdsturism kan också få råd och tips från Move-projektet (se mer om projektet i slutet av texten).

Geocachingens ABC

Det finns olika typer av gömmor, men de har alltid givna koordinater. På platsen kan finnas ett föremål, en utsiktsplats, en malmförekomst, en vikingagrav eller en annan historiskt viktigt plats.
Gömmorna poängsätts efter hur vackar eller påhittiga de är. En del samlar på alla slags gömmor, andra samlar bara på en viss typ.
Gömmorna kan vara enskilda, seriegömmor, mysteriegömmor  eller multigömmor. Ett evenemang kopplat till verksamheten räknas också som en gömma. De gömmor som är gratis är oftast enskilda och ganska enkla. Det är enkelt att börja med geocaching via dem. Genom att betala för Premium-versionen av programmet får man tillgång till alla gömmor.
Alla registrerade användare kan skapa gömmor och meddela koordinater och information till geocahcing.com.
En bra geocache har vanligen en tvist. Det kan vara en fin utsikt eller historisk plats eller ett fiffigt sätt att gömma själva behållaren. Själva behållaren som finns i gömman kan se ut på olika sätt, det viktigaste är att den är vattentät och vädertålig. I behållaren ska finnas åtminstone papper (för loggen) och penna, men där kan också finnas bytesvaror (travel bugs eller geo coins) och ett infobrev som gör att även en oinvigd (mugglare) kan förstå vad det är fråga om. Idén med bytesvaror är att de ska skickas vidare via andra gömmor och man kan följa deras väg på nätet.
Att behållaren är listigt gömd är en del av hobbyn, det ska också vara hjärngymnastik. Om man måste koncentrera sig på att lösa en gåta släpper man de vanliga vardagsbekymren en stund. Ju finurligare gömma, desto bättre, är mottot.
När man hittat behållaren skriver man datum och sin signatur i loggen, en pappersbit eller häfte som finns i gömman, och registrerar att man hittat gömman via telefonen. Man ska också skriva en hälsning till den som gjort gömman, minst ett tack, men gärna positiv feedback.

Fakta

MOVE – Mobiiliosaaminen ja verkottunut liiketoimintaympäristö maaseutumatkailun menestystekijöinä
Stödtyp: Utvecklingsprojekt
Underåtgärd: Yrkesutbildning och inhämtande av uppgifter
Sökande: Työtehoseura ry.
Syfte:  Projektets mål är att öka intresset och kunskapen kring hur man använder mobila apparater och nätverk som en del av turismen på landsbygden. Projektet vill också hjälpa företag som arbetar med landsbygdsturism att utveckla sin verksamhet och göra den mångsidigare. Målgruppen är aktiva eller blivande företagare inom turism, experter på turism- och rekreationstjänster och företagsrådgivare inom projektområdet.
Projektets område: Ykkösakselis område Lojo, Högfors, Vichtis och Salo, samt Pomovästs område Hangö, Raseborg. Ingå, Sjundeå och Kyrkslätt.
Projektets budget: 167 000 euro – varav Leader-finansiering 70 procent via Ykkösakseli och Pomoväst
Projekttid: 1.1.2016 – 31.12.2017
Kontaktperson: Heli Mäntylä, heli.mantyla@tts.fi